Du kan flyve jorden rundt i dag for en brøkdel af hvad det kostede blot for 10-20 år siden.
Det er fantastisk at tænke på.
Vi har især 2 ting at takke for det kan ade sig gøre.
Den ene er teknologiske forbedringer. Vores fly er mere sikre, flyver længere på literen, er blevet lettere og en fornøjelse reelt bare at sidde i.
Den anden er en intensiv konkurrence mellem ikke alene de gamle ”legacy carriers”; flyselskaber som SAS, KLM-Air France og British Airways, men også de nye og frække drenge i klassen: Lavprisselskabet som RyanAir, EasyJet og mange flere.
Undertegnede er lige nu på vej hjem efter at have været på farten i 2 måneder.
Det har været en spændende rejse. Og turen er faktisk gået hele jorden rundt.
Hvor meget tror du det har kostet i flybilletter – 25.000 kroner, 40.000 kroner, 50.000 kroner?
Lad mig vise dig præcis hvad jeg har givet – så du kan se, hvad du skal spare op til for at få samme oplevelse:
Danmark – USA
Første led af rejsen var et direkte fly fra Danmark, Københavns Lufthavn, til McCarran International Airport i Las Vegas.
Turen var med Norwegian i deres Boeing Dreamliner-fly. Et fantastisk fly med mange brugbare systemer og funktioner, jeg glæder mig til at gense.
Turen kostede 2.800 kroner med returbillet. Da jeg bestile vidste jeg ikke, jeg ville fortsætte rejsen rundt om Stillehavet. Uden returbillet havde den sandsynligvis kostet i omegnen af 2.000 kroner. Det var hvad min kæreste kort tid efter betalte for en envejsbillet.
Min yndlingsfunktion på Dreamliner: Muligheden for at bestille mad direkte på skærmen og betale med at swipe kortet. Det er nemmere end at have kort og kontanter fremme når vognen kommer forbi dig.
USA – Asien
I USA tog jeg et indenrigsfly fra McCarran International i Las Vegas til LAX – Los Angeles International. Turen var med Virgin America og kostede cirka 100 dollars.
Fra LAX gik turen direkte til Tokyos internationale Narita Lufthavn med Singapore Airlines og et Airbus A380 fly.
Turen i sig selv tog 13 timer og var faktisk en tand skuffende. Der var mindre plads og en mindre underholdningsskærm i Singapore Airlines’ A380-fly end vi fik i Norwegians Dreamliner-fly. Selvom prisen for envejs kostede godt 3600 kroner.
Asien – Danmark
I Asien tog vi fra Tokyos Haneda-lufthavn et par dage efter videre til Chiang Mai i Thailand over Kuala Lumpur med Air Asia X til cirka 1.500 kroner per mand.
Air Asia er Malaysias stolthed og lavprisselskab, mens Malaysia Airlines er legacy-carrieren.
Det var en halvlunken oplevelse alene fordi vi kun kunne betale for mad og drikke om bord på flyet med malaysianske ”rimping”. Dem havde vi ikke nogen af, så der var hverken vådt eller tørt.
Fra Asien og hjem gik turen med Emirates fra Bangkoks Lufthavn (Chiang Mai til Bangkok kostede 600 kroner med Thai Airways) over Dubai. Fra Bangkok til København koster 4000 kroner per person.
Samlet for flybilletter verden rundt med en lille detour i Asien: Cirka 15.000 kroner. Fagre nye verden!
Beløbet er ikke større end hvad du faktisk kan få bevilget med et såkaldt kviklån, hvis du ikke har pengene lige nu.
Jeg håber det har været en inspiration med indlægget.
Det har i hvert fald været en fantastisk tur!