Disse kosttilskud skal du medbringe på rejsen

Når man er endelig er på ferie, skal man huske at nyde hvert øjeblik. Det er derfor vigtigt, at man ikke tænker på, hvor mange kalorier der nu er i den is, eller tænke over om man nu får alle de vitaminer, som man har brug for. Derfor er det en god idé at medbringe kosttilskud til din rejse. Vi guider dig til, hvilke kosttilskud, som du skal tage med og hvilke du kan lade blive hjemme.

Calcium – kalk

Calcium ofte omtalt kalk, er en nødvendighed, når man snakker om vedligeholdelsen af tænder samt knogler. Calcium er det mineral, som der findes allermest af i hele kroppen – en fuldvoksen indeholder cirka 1 kilo calcium, hvor størstedelen er bundet i knoglerne. Dertil bidrager calcium til fordøjelse, som er en vigtig funktion i kroppen. Mangel på calcium kan øge risikoen for knogleskørhed, blodtryksforhøjelse samt nyresten. Det er derfor vigtigt at medbringe calcium på din rejse.

D-vitamin

Hvis du skal på ferie et sted, hvor solen skinner meget, så er det en god idé at spare på pladsen, ved at lade D-vitamintilskuddet blive hjemme. Du vil på en solferie med garanti få masser af sol. Husk at på en skiferie er UV-indekset ligeledes højt, og du kan derfor ligeledes lade D-vitaminerne blive hjemme.

Jern

Der er mange, som lider af jernmangel. Herunder er kvinder, og især gravide kvinder særligt udsat. Når man befinder sig i en jernmangeltilstand vil man typisk føle symptomer som træthed og åndenød. Dette skyldes, at jern spiller en vigtig rolle i kroppens iltoptagelse. Det er derfor en god idé at medbringe jern på din rejse, så du får mest ud af den.

Magnesium

Magnesium findes naturligt i vores knogler samt i blodbanerne. På verdensplan er der i gennemsnit 80% af befolkningen, som mangler magnesium. Når du skal tage magnesium i form af et kosttilskud, er det vigtigt, at forholdet mellem magnesium og andre vitaminer er ideelt. Magnesium forbedrer funktioner som aktivering af muskler (herunder hjertet) og forbedring af energiniveauet.

Gurkemeje

Gurkemeje er i familie med ingefær og har positiv indvirkning på vores sundhed. Gurkemeje er inflammatorisk og med til at lindre forskellige former for gigt. Dertil menes der, at gurkemeje kan være med til at forebygge og bekæmpe forskellige kræftformer. Du kan derfor med fordel medbringe gurkemeje på din rejse.

Sammensatte mineraler

Hvis du vil gøre det lettest for dig selv, eller blot sparer på pladsen i kufferten, kan du med fordel medbringe sammensatte mineraler. Sammensatte mineraler er kosttilskud, hvor der er sammensat to eller flere mineraler i samme kosttilskud. Mange vitaminer og mineraler lever i symbiose, og er derfor gode at få indtaget på samme tid. Derudover er der også visse mineraler og vitaminer, som ”støtter op om hinanden”, og komplimentere hinanden. Herunder er det især calcium og magnesium, som er en af de populæreste sammensætninger. Dette skyldes, at forholdet mellem disse i særdeleshed er vigtig.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.