Efter at have brugt en måned i Chiang Mai har Lise og jeg fået en god idé om hvordan trafikken i byen er sat sammen.
Vi lejede en scooter hver som noget af det første i byen. I Chiang Mai er der nemlig hverken busser, tog eller metroer. Der er med andre ord ingen offentlig transport. Hvis du skal rundt i byen skal du enten have en cykel (det er en løsning for de få), en scooter eller en bil.
Og en bil er faktisk det mindste oplagte af flere årsager.
Små gader og mange scootere
Som bilist i Thailand skal du være endnu mere påpasselig end der er behov for i Danmark. Du skal navigere gennem små gader og der er mange ensrettede veje. Hele vejen omkring den gamle firkant, den gamle del af byen, er ensrettet og ikke helt ligetil at køre hverken ind i eller ud af.
Derudover er der mange scootere du skal holde øje med – rigtigt mange.
Inde i byen er der måske 5 scootere for hver eneste bil. Scooterne kører som om de ejer hele byen og du skal bare passe på ikke at komme til at ramme nogle af dem.
En populær bil i Danmark som en Golf GTE ser du ingen af i byen. Hvor jeg i Danmark ville købe reservedele på www.AutoDeleShop.dk eller anden lignende webshop, så kører du i Thailand bare med de reservedele du lige kan finde fra andre biler hvis de passer nogenlunde. Det gør det også til lidt af en oplevelse at køre rundt i landet.
Scooter: 200 baht om dagen og så giver du den gas
En anderledes fri oplevelse får du ved selv at leje en scooter.
Det koster fra 200 baht – eller 40 kroner – om dagen at leje en scooter. Selv hvis du kører meget skal du virkeligt give den gas for at bruge for 5 kr benzin på en dag, for deres benzin er i modsætning til i Danmark ikke pålagt afgifter både i den ene og den anden ende. Bilerne i byen er vant til scootere og du er derfor ret sikker i trafikken selv hvis du ikke er vant til at køre på dem.
En af de store fordele ved scootere er, at det er helt acceptabelt for dig bare at presse dig frem i køen, når du holder og venter for rødt lys. Du kan køre mellem biler og ude i siderne indtil du er forrest og kan drøne afsted. Bilerne er vant til det og venter til scooterne foran dem er kørt afsted før de selv rykker.
Du kan også leje en cykel fra 5 kroner om dagen, men Chiang Mai er en vild by at køre på cykel i. Jeg vil ikke anbefale det som transportmiddel til at komme frem og tilbage i selve byen, men det kan til nøds gå, hvis du bruger det som middel til at komme ud af byen. Der er en flot og udfordrende cykeltur gemt, hvis du tør køre op af Doi Suthep – det store bjerg, der ligger fora byen med mange flotte wats.
Når du navigerer trafikken i Chiang Mai sker det mere ud fra en ”følelse” af hvor der lige er plads end med faktiske regler. Du kører i venstre side af vejen, men hele vejen kan faktisk bruges hvis du lige føler for det.
Ja – det er meget anderledes end du er vant til. Og netop derfor er det også sjovt at prøve kræfter med.
Glæd dig til en tur ud i trafikken!
Billedet er af en motorcykel vi så der hvor vi trænede. Hidsigt nok at køre rundt med SS i byen.